Morgen start de wintereditie van de BOB-campagne. Dit jaar zal een speciale actie gebeuren in alle voetbalstadions van de Pro League. Nuchtere supporters kunnen een exclusieve BOB-sleutelhanger in hun clubkleuren ontvangen. Bedoeling van de actie is om alle supporters te sensibiliseren dat je geen alcohol drinkt als je nog naar huis moet rijden. Vorig jaar waren er in ons land 3907 letselongevallen waarbij een bestuurder onder invloed was, ofwel een daling met 5% ten opzichte van 2022. Tijdens de eindejaarscampagne 2023-2024 werden gemiddeld elke dag 7700 bestuurders gecontroleerd ! 1,6% van de bestuurders blies positief.
De BOB-campagne viert volgend jaar uitgebreid zijn 30ste verjaardag. Dit jaar ligt de focus van de campagne van Vias institute, Belgische Brouwers VZW en Assuralia in eerste instantie op het voetbal.
Grote activatie in de voetbalstadions van de Pro League
In samenwerking met de Pro League zullen er sensibiliseringsacties opgezet worden in alle stadions van de eerste klasse en ook bij Challenger Pro League clubs FC Liège en La Louvière. De kick-off voor die acties wordt morgenavond gegeven bij KV Kortrijk- KV Mechelen en later dit weekend is het BOB-team aanwezig bij oa OHL-Anderlecht, Club Brugge-Dender en Beerschot- Cercle Brugge. In de komende weken en maanden wordt voor elke thuisspelende club een actie op poten gezet.
Een BOB-team zal daarbij aan supporters die naar huis vertrekken met de wagen de mogelijkheid geven om een exclusieve BOB-sleutelhanger in de clubkleuren te bemachtigen. De supporters moeten dan uiteraard wel eerst negatief blazen om te bewijzen dat ze niet gedronken hebben.
De bedoeling is om de supporters te sensibiliseren van de noodzaak om een BOB te voorzien wanneer ze voor hun favoriete club gaan supporteren. Het is geen geheim dat sommige supporters voor, tijdens en na de match de neiging hebben om te veel te drinken en niet altijd stil te staan bij de mogelijke gevolgen over een veilige terugrit naar huis.
Voor en tijdens de wedstrijden zullen ook op de ledboarding van de clubs sensibiliseringsboodschappen van BOB verspreid worden. Via sociale media zullen de clubs ook boodschappen verspreiden, waarbij verschillende spelers ingeschakeld worden om hun supporters te overtuigen van de noodzaak om nuchter te rijden. Daarnaast worden ook soms tijdens de rust nog ludieke acties gehouden. Zo zal morgenavond tijdens de rust in KV Kortrijk een wedstrijd 3 tegen 3 tussen supporters plaatsvinden, waarbij de supporters een alcoholvisionbril ophebben. Dit simuleert het effect van alcoholgebruik.
Lorin Parys, CEO Pro League: “Elke speeldag trekken 100.000 toeschouwers naar onze Pro League wedstrijden. Elk weekend zijn er ook 1.3 miljoen spelers, fans en ouders onderweg naar amateur- en jeugdwedstrijden. Met deze campagne gaan we dus elke week op zoek naar zo’n 350.000 BOB’s. Het gaat om fans die minstens 1 keer per week familie en vrienden veilig van en naar een voetbalwedstrijd brengen. En die zetten we in de bloemen. Want het zijn die fans, ouders en vrienden die al deze voetbalfans en spelers veilig thuis brengen. Bij de Pro League zetten we in op plezier én verantwoord vieren, daarom ondersteunen we de wintercampagne van BOB. Komende speeldag en volgende weekends zal je BOB zien opduiken in ons voetbal: via videoboodschappen van onze spelers en clubs, via de ledboarding op onze wedstrijden en activaties op en rond onze velden. En iedereen die negatief blaast, krijgt een Bob sleutelhanger in zijn of haar clubkleuren naar huis. Geniet de komende wedstrijden van de sfeer en ons voetbal en duid een BOB aan in je team!’”
BOB is deze winter niet alleen aanwezig in voetbalstadions, maar ook op verschillende kerstmarkten. Die worden tijdens het eindejaar druk bezocht door een zeer gevarieerd publiek. Het is logisch dat BOB ook daar aanwezig is om de mensen te sensibiliseren en te belonen met de iconische gele sleutelhanger als ze negatief blazen.
Het BOB-team zal aanwezig zijn op de Kerstmarkt van Verviers, Winterpret in Brussel, de Kerstmarkt van Leuven en Winterland in Hasselt.
Vorig jaar waren er 3907 letselongevallen waarbij een bestuurder onder invloed van alcohol betrokken was. Dat zijn er 11 per dag. Ten opzichte van 2022 noteerden we een daling met 5%. Het gemiddelde alcoholpromillage bedroeg 1,7 ‰, ofwel 3 keer zo veel als de wettelijke limiet. In België is bij 11% van de letselongevallen een bestuurder onder invloed van alcohol betrokken, maar er bestaan grote verschillen tussen de regio’s. Zo is in Wallonië bij 16% van het totaal aantal ongevallen de bestuurder onder invloed, in Vlaanderen bij 9% en in Brussel bij 7%. Meer dan ooit zijn de BOB-campagnes nodig om eraan te herinneren dat drinken en rijden niet samengaat.
Een cultureel probleem?
Volgens een Europese enquête van de Fondation Vinci geeft 8% van de Belgische bestuurders aan al een ongeval gehad te hebben door overmatig alcoholgebruik. Dat is het hoogste percentage van de 11 Europese landen waar deze bevraging gehouden werd. Het probleem in België blijft de 'sociale norm'. Het is nog te zeer aanvaard dat bestuurders die alcohol gedronken hebben achter het stuur kruipen. Volgens dezelfde enquête gelooft één Belg op 7 (14%) dat het niet gevaarlijk is om te rijden na het drinken van 6 biertjes. Dit is opnieuw het hoogste percentage in Europa.
Bijna 50 000 bestuurders geverbaliseerd in 2023
Vorig jaar werden 46 712 bestuurders geverbaliseerd omdat ze de wettelijke alcohollimiet achter het stuur hadden overschreden bij een controle. Dat zijn 130 bestuurders elke dag.
Dit cijfer stagneert de laatste 10 jaar, hoewel door het gebruik van samplingtoestellen wel meer bestuurders gecontroleerd kunnen worden. Hoe dan ook, blijft het aantal positieve bestuurders nog steeds indrukwekkend veel.
Extra controles vanaf 29 november
De lokale en federale politie zijn deze winter trouw op post om in heel het land controles uit te voeren. Tussen vrijdag 29 november en maandag 3 februari zullen ze overal en op alle momenten van de dag bestuurders laten blazen. Sinds vorig jaar is er een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs voor 15 dagen wanneer bestuurders boven de 1,2 ‰ blazen. Voorheen was dat 1,5 ‰ pro mille.
Koen Ricour, Directeur Federale Wegpolitie: “Tijdens deze campagne zal de (geïntegreerde) politie, net als tijdens voorgaande campagnes, een van de belangrijkste partners zijn in de BOB-campagne. De strijd tegen rijden onder invloed blijft een van onze prioriteiten. Daarom zullen we tijdens deze campagne nog meer op het terrein aanwezig zijn om ervoor te zorgen dat iedereen veilig thuiskomt. Wees sowieso ook bewust dat alcohol slechts langzaam afbreekt en dat het vele uren duurt vooraleer de alcohol volledig uit je lichaam verdwenen is. Ook ’s ochtends kan je daarom nog positief zijn na een avondje met drank. “
Hein Lannoy, CEO van Assuralia:
“Drinken en rijden gaan niet samen. Dat bewijzen de ongevallenstatistieken, maar ook de schadedossiers die de verzekeraars dagelijks verwerken. Controles en sensibilisering blijven dus hoognodig. Als partner van de BOB-campagnes verheugt Assuralia zich over de unieke samenwerking met de Pro League. Laat andere sportfederaties en -clubs dit goede voorbeeld maar snel volgen.”
Krishan Maudgal, CEO Belgische Brouwers
"Drinken en rijden gaan niet samen, een boodschap die Belgische Brouwers al bijna 30 jaar mee uitdraagt als mede-eigenaar van BOB. We zijn dan ook verheugd dat de Pro League deze boodschap dit seizoen mee wil onderschrijven. Bovendien biedt het steeds grotere assortiment aan alcoholvrije bieren BOB vandaag een ruime keuze aan smaakvolle alternatieven."