Deze keer ben ik BOB!

Elke dag gebeuren er in ons land gemiddeld 12 ongevallen met een bestuurder onder invloed van alcohol, op nieuwjaarsdag gaat het gemiddeld zelfs over 26 ongevallen. Dat is 1 ongeval op 3! Om dit fenomeen te bestrijden zijn sensibiliseren en controleren nog steeds nodig, zeker in de eindejaarsperiode. De BOB-campagne focust deze winter op het nemen van je eigen verantwoordelijkheid met als slogan: ‘Deze keer ben ik BOB’. BOB zijn is een engagement, zowel voor jezelf als voor de mensen die je vervoert. Ditmaal is topartiest Metejoor ambassadeur. Via een wedstrijd kan je hem winnen als jouw persoonlijke BOB voor één avond.

1 ongeval op 3 op nieuwjaarsdag is te wijten aan alcohol

In de periode 2011 tot 2020 gebeurden gemiddeld 12 alcoholgerelateerde ongevallen per dag in ons land, ofwel 1 ongeval elke 2 uur! Dit komt overeen met 11% van de letselongevallen die dagelijks gebeuren. Zeker in de eindejaarsperiode is het belangrijk om iedereen te blijven waarschuwen voor de mogelijke gevaren van alcohol achter het stuur. Zo gebeuren op nieuwjaarsdag gemiddeld 26 ongevallen waarbij minstens één bestuurder onder invloed is van alcohol. Dat komt neer op ongeveer 1 op de 3 ongevallen met gewonden die dag (31%). Ook op kerstdag is het aandeel alcoholgerelateerde ongevallen bijna dubbel zo groot als op een gemiddelde dag.

Impact op rijgedrag is enorm: opvallend vaker ongevallen zonder tegenpartij.

Bij de ongevallen waarbij alcohol in het spel is, valt op dat het veel vaker dan gewoonlijk over eenzijdige ongevallen gaat. Dat wil zeggen een ongeval waar geen tegenpartij betrokken is. De bestuurder onder invloed kan in zo’n ongeval zijn voertuig niet onder controle houden en rijdt dan tegen een boom of ander obstakel. In 2020 was bijna 1 op 2 ongevallen (43%) met een bestuurder onder invloed een enkelzijdig ongeval. Voor alle letselongevallen gaat het gemiddeld om 23% enkelzijdige ongevallen.

Nieuwe campagne: ‘Deze keer ben ik BOB’

Hoewel de gezondheidscrisis ook dit jaar weer voor een atypisch eindejaar zorgt, zullen er wellicht toch mogelijkheden zijn om elkaar te zien en een glas te drinken. Belangrijk daarbij is om op voorhand goede afspraken te maken wie er nuchter terug achter het stuur kruipt om iedereen veilig terug thuis af te zetten. De BOB-campagne van deze winter speelt in op het nemen van deze verantwoordelijkheid met als slogan ‘Deze keer ben ik BOB’.
De vzw Belgische Brouwers, Assuralia en Vias institute willen met de steun van de federale en de lokale politie met deze BOB-campagne weer sensibiliseren rond de gevaren van alcohol achter het stuur en actief bijdragen tot het verminderen van het aantal slachtoffers van dronken chauffeurs.

Deze keer is…Metejoor BOB.

Metejoor is niet alleen de hotste Vlaamse artiest van het moment, maar neemt deze campagne ook een actief engagement als ambassadeur voor deze campagne.

Via een wedstrijd kan je hem een avond winnen als jouw persoonlijke BOB voor een etentje voor 4 personen. Metejoor komt je met de BOB-mobiel thuis ophalen en brengt je veilig terug thuis. Want deze keer is Metejoor BOB! Via www.bob.be/wedstrijd kan je je inschrijven en meedelen waarom jij absoluut dat etentje voor 4 personen met BOB-chauffeur Metejoor wil winnen. Het verslag van dat avondje uit verschijnt natuurlijk op de sociale media van BOB.

Joris Van Rossem, alias Metejoor heeft een persoonlijke beweegreden om zijn rol van ambassadeur op te nemen: “Ik weet maar al te goed dat rijden onder invloed ongekende gevolgen kan hebben. Mijn vroegere voetbalploegmaat Rob werd op zijn 19de aangereden door een dronken bestuurder. Hijzelf, maar ook zijn ouders, familie en vrienden en de bestuurder, dragen nu nog steeds de gevolgen ervan. 11 jaar later kan Rob niet meer praten en hij vecht dagelijks voor een kleine progressie in het opnieuw leren wandelen. Voor mij is het heel helder: drink geen alcohol als je nadien nog gaat rijden met je voertuig.”

   

Radiospot én video’s op sociale media

De campagne wordt deze keer ondersteund door een radiospot. Het gezelschap dat klaar staan om te vertrekken voor een uitstap stelt daarin aan elkaar de vraag ‘Wie gaat ‘m zijn?’. Eén iemand neemt zonder problemen de rol van BOB op zich. Het wordt ook duidelijk dat die rol niet altijd aan dezelfde persoon wordt toevertrouwd. BOB zijn is een engagement en verantwoordelijkheid die je opneemt, niet alleen ten opzichte van jezelf en de mensen die je vervoert, maar ook ten opzichte van de andere weggebruikers. Via de sociale media zullen ook korte video’s en affiches rond BOB verspreid worden. Voor het eerst zal de BOB-campagne ook aanwezig zijn op het populaire platform TikTok, om zo ook jongere doelgroepen aan te spreken en te sensibiliseren rond alcohol in het verkeer. Dankzij de medewerking van Brussel Mobiliteit zullen de affiches in het Brusselse straatbeeld te zien zijn op de achterkant van de bussen van de MIVB.

Koen Ricour, directeur Federale Wegpolitie: " Wij zijn overtuigd van het belang van preventie en handhaving voor de verkeersveiligheid. Nieuwe fenomenen duiken op, maar het probleem van rijden onder invloed van alcohol en ander substanties blijft bestaan. Al meer dan 25 jaar werkt de federale wegpolitie samen met haar partners aan de BOB-campagnes. Deze winter zullen we weer aanwezig zijn om ervoor te zorgen dat iedereen veilig thuiskomt.”
 
Michaël Jonniaux, eerste Hoofdcommissaris en Korpschef van de Lokale politiezone Montgomery en vertegenwoordiger van de Vaste Commissie van de Lokale Politie: ”Onze wegen veiliger maken is een van de fundamentele prioriteiten van de Lokale politiezones. De kwaliteit van deze veiligheid vereist een beleid en middelen die gedifferentieerd zijn naar gelang van de realiteit op het terrein. Hand in hand met hun partners, en in een kwalitatieve aanpak, zijn de Lokale politiezones volledig betrokken bij de Winter BOBcampagne om de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers te garanderen".

Elke Van den Brandt, Brussels minister van Mobiliteit en Verkeersveiligheid: “De enige aanvaardbare visie over verkeersveiligheid is de ‘Vision Zero’. Dat wil zeggen dat er nul doden en zwaargewonden op onze wegen mogen vallen. Het is onze politieke verantwoordelijkheid om veilige infrastructuur aan te leggen en alternatieven te voorzien zodat iedereen veilig thuis kan komen. Het is de taak van elke bestuurder om zich verantwoordelijk te gedragen. Samen kunnen we levens redden. Ik bedank hierbij elke BOB die hierdoor levens redt, zowel tijdens de feestdagen als tijdens de rest van het jaar.”

×
      Bob logo

      Vias institute cvba-so, Haachtsesteenweg 1405, 1130 Brussel gebruikt cookies op de BOB-website om uw surfervaring op deze website te analyseren en te verbeteren. Door op 'Verdergaan' te klikken of verder te surfen op deze website, aanvaardt u het gebruik van cookies door Vias institute voor deze doeleinden. Als u meer informatie wenst, kan u ons cookiebeleid lezen.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.