Lancering van de campagne 2018: ‘BOB = nul op!’

29 november 2018

In 2017 waren er 4210 ongevallen met doden of gewonden waarbij een bestuurder onder invloed van alcohol betrokken was. Dat komt neer op 1 ongeval elke 2 uur. Dat aantal daalt elk jaar, maar slechts zeer traag. Het probleem in ons land blijft de sociale norm: nog te vaak durft de Belg niets zeggen als iemand die gedronken heeft nog wil gaan rijden. Om bij te dragen aan een mentaliteitswijziging blijven de BOB-campagnes meer dan ooit nodig. De slogan van dit jaar is kort maar krachtig: ‘BOB = nul op!’

Problematiek van alcohol achter het stuur: 1 ongeval elke twee uur

In 2017 waren er 4210 ongevallen met doden of gewonden waarbij een bestuurder onder invloed van alcohol betrokken was. Dat komt neer op 1 ongeval elke 2 uur. Dat aantal daalt elk jaar, maar de daling gaat traag. (-2% in vergelijking met 2016, -7% in vergelijking met 2012).

Tijdens de weekendnachten is bij bijna 1 op de 2 ongevallen (43%) een bestuurder onder invloed van alcohol betrokken. Tijdens de weeknachten gaat het over 1 bestuurder op 3 (32%). Maar alcohol is natuurlijk ook aanwezig tijdens de ongevallen tijdens de dag: ongeveer 1 op 8 ongevallen(12%) tijdens het weekend en 1 op 25 tijdens de weekdagen (4%).

Er zijn ook verschillen tussen de regio’s: in Wallonië is bij 13% van alle letselongevallen een bestuurder onder invloed van alcohol betrokken, in Vlaanderen is dat 8% en in Brussel 7%.

1,7% ‰ is het gemiddelde alcoholgehalte bij een letselongeval op elk moment van de dag 

Volgens een nieuwe statistische analyse van Vias institute is het gemiddelde alcoholgehalte van bestuurders die betrokken zijn in een letselongeval 1,7 ‰, ofwel 3 keer meer dan de wettelijke limiet. Dit alcoholgehalte is quasi gelijk op elk uur van de dag. Anders gezegd: er zijn natuurlijk meer ongevallen te wijten aan alcohol ’s nachts, maar het gemiddelde alcoholgehalte van betrokken bestuurders is niet hoger om 2 uur ’s nachts dan om 2 uur ’s middags.

Nog een opvallende vaststelling: het aantal ongevallen te wijten aan alcohol is het hoogst tijdens de weekendnachten, maar we zien al verschillen vanaf… woensdagavond. Zo gebeuren op maandag en dinsdag de meeste ongevallen tussen 17u en 21u. Op woensdag zit die piek tussen 17u en 23u. Donderdag ligt de piek zelf tussen 17u en 3u ‘s nachts! Er zijn dus bepaalde personen die tijdens de week uitgaan en mogelijk denken dat het risico om gecontroleerd te worden dan lager ligt.

Een mentaliteitsprobleem in België

In verschillende landen en vooral de Scandinavische landen is niet drinken en rijden ingebakken in onze cultuur. Er is een sterke sociale druk tegen rijden onder invloed van alcohol. Dit is in België nog steeds niet het geval. Dat bleek ook in een recente Europese enquête van de Fondation Vinci. Als iemand te veel gedronken heeft en nog wil gaan rijden, zegt 1 Belg op 4 (24%) niets. Dat is het hoogste percentage van Europa en veel meer dan het Europese gemiddelde (16%). Het is zelfs twee keer zo veel dan Zweden bijvoorbeeld.

Mede daarom rijden de Belgen gemiddeld 2 keer vaker rond met een alcoholgehalte boven de de wettelijke limiet dan de Europeanen (23% ten opzichte van 10% gemiddeld). Dit afwijkend gedrag vertaalt zich ook rechtstreeks op onze wegen. Ongeveer 1 Belg op 12 (8%) heeft al een ongeval, of een bijna-ongeval gehad dat de wijten was aan overmatig alcoholgebruik. Dat is twee keer meer dan de Britten bijvoorbeeld (4%).

De boodschap van de nieuwe campagne : ‘BOB = nul op!’

Met de nieuwe wintercampagne ‘BOB = nul op!’ benadrukken de gewesten, Assuralia, de Belgische Brouwers en Vias institute om je verantwoordelijk te gedragen op onze wegen tijdens de eindejaarsfeesten.

Ambassadeurs geven het goede voorbeeld

De wintercampagne ‘BOB = nul op!’ stelt daarom de boodschap opnieuw scherp: rijden en drinken gaan niet samen. Daarbij zet BOB sterk in op de sociale impact, met ambassadeurs die trots zijn op hun verkeersveilig gedrag. Zo roepen wielrenners Sven Nys en Philippe Gilbert in online video’s op om altijd 100% alcoholvrij te rijden, zeker als je naar een sportwedstrijd gaat. Acteur Christophe Haddad, die in de tv-serie ‘Thuis’ de rol van Bob vertolkt, zet ook graag zijn schouders onder de BOB-campagne. Hij haalt het belang aan om ook bij culturele uitstappen vooraf een veilige thuiskomst te plannen.

Net als vorig jaar trekt ook deze winter de BOB-bende eropuit. Ze gaan naar veldritwedstrijden met onder meer de Superprestige in Zonhoven, de Wereldbeker veldrijden in Namen en de gloednieuwe Brussels University Cyclocross. Naast deze terreinacties omvat de campagne traditioneel ook een radiospot, baanaffiches en bestickerde bussen. Verder liggen er deze winter 840.000 BOB-sleutelhangers klaar voor wie negatief blaast tijdens een controle.

Close
      Bob logo

      Vias institute cvba-so, Haachtsesteenweg 1405, 1130 Brussel gebruikt cookies op de BOB-website om uw surfervaring op deze website te analyseren en te verbeteren. Door op 'Verdergaan' te klikken of verder te surfen op deze website, aanvaardt u het gebruik van cookies door Vias institute voor deze doeleinden. Als u meer informatie wenst, kan u ons cookiebeleid lezen.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.