Bob, altijd nul op ! Ook op Suikerrock

Enkele weken geleden, lanceerde het BIVV samen met Assuralia en de Belgische Brouwers hun nieuwe Bobcampagne. Om deze campagne kracht bij te zetten, zijn er zoals steeds ter- reinacties. Dit jaar richten die zich vooral op de festivals. Het Bobteam is ook aanwezig op Suikerrock in Tienen.

In de zomer zijn er ontzettend veel gelegenheden om te feesten en een glas te drinken. De verleiding is vaak groot om met de wagen te rijden nadat je alcohol gedronken hebt.

Muziekfestivals zijn een uitgelezen plek om een glas te drinken. Volgens een nieuwe enquête van het BIVV beperkt 1 festivalganger op 10 die achteraf nog moet rijden, zijn alcoholgebruik helemaal niet of houdt hij geen rekening met de wettelijke limiet.

1 op 10 ongevallen in Vlaams-Brabant te wijten aan alcohol

Ook de provincie Vlaams-Brabant blijft niet gespaard van het fenomeen van alcohol achter het stuur : in 2016 was 10% van de bestuurders die betrokken waren in een letselongeval onder invloed van alcohol. In totaal ging het over 352 ongevallen.

Actie op Suikerrock

Dit weekend is het BOB-team aanwezig op het Suikerrock festival. Ze sensibiliseren de festivalgangers over de gevaren van alcohol achter het stuur en nemen enquêtes af over hun uitgaansgewoontes. De deelnemers kregen een gele Bob zonnebril met daarop de slogan ‘’je verzekeraar staat achter Bob’. Die wordt aangeboden door Assuralia, al jaren één van de hoofdsponsors van de campagne. Elke deelnemer maakt ook kans op een cadeaubon ‘Bongo bedankt BOB’. De enquête kan nog steeds ingevuld worden via www.bob.be/enquete

‘De verzekeraars vinden het belangrijk dat Bob niet enkel opduikt in reclamespots of op baanaffiches. In de ideale wereld laten we iedereen vooraf nadenken over een Bob-oplossing, doch in de praktijk blijft sensibilisering op het terrein een must. Steeds meer steden en gemeenten met grote evenementen, zoals Suikerrock in Tienen of binnenkort de Lokerse feesten, dragen hun steentje bij en dat is super’, aldus Peter Wiels, woordvoerder bij beroepsvereniging Assuralia.

Organisator Walter Kestens van Suikerrock steunt deze BOB-campagne met heel veel plezier: ‘Suikerrock wil sweet zijn voor zijn bezoekers. Sweetness betekent ook rekenschap geven aan je eigen veiligheid en deze van anderen. Deze campagne sluit perfect aan met de waarden van ons festival.’

Ook burgemeester Katrien Partyka van de stad Tienen schaart zich achter de campagne:’Wij willen dat iedereen zich thuis voelt in Tienen en een fijne Suikerrock beleeft. Daar hoort voor sommigen een glaasje alcohol bij. Natuurlijk willen we ook dat iedereen veilig thuiskomt. Daarom steunen we de BOB- campagne om de mensen bewust te maken van de gevaren van alcohol achter het stuur.’

The Lighthouse geeft alvast het goede voorbeeld

De Leuvense band The Lighthouse was eerder dit jaar één van de winnaars van ‘De Nieuwe
Lichting’ van Studio Brussel. Hun single ‘Hollywood’ was niet van de radio’s weg te slaan en ze treden deze zomer zowat op elk belangrijk festival op en dus ook op Suikerrock.

‘The Lighthouse zorgt steeds voor een BOB als we naar shows rijden. We hebben een busje waar we allemaal in kunnen mét onze gear dus is er maar één chauffeur nodig om iedereen veilig thuis te krijgen. Wie BOB is hangt dus vaak af van wie de wagen mee naar huis neemt die dag, maar iedereen passeert wel eens. ‘

Vlnr Peter Wiels van Assuralia, korpschef Pierre Schippers, burgemeester Katrien Partyka, organisator Walter Kestens en The Lighthouse

Onze Bobteams zullen de komende weken ook aanwezig zijn op de volgende evenementen:

  • Brussel Bad (tot 13 augustus)
  • Lokerse Feesten (van 4 tot 13 augustus)
  • Dranouter Festival (van 4 tot 6 augustus)

Voor meer informatie over deze actie, contacteer Peter Wiels van Assuralia op 0496 93 85 26 of Peter.WIELS@assuralia.be