BOB brengt al meer dan 25 jaar niet alleen zichzelf en de andere passagiers veilig naar huis, maar zorgt door zijn positief gedrag er ook voor dat geen enkele andere weggebruiker in gevaar komt. De campagneslogan die Vias institute, vzw Belgische Brouwers en Assuralia dit jaar uitdragen is daarom ‘BOB beschermt levens’.
‘It’s My Life’ staat centraal in de campagnevideo
Om de boodschap kracht bij te zetten dat BOB de levens van vele mensen beschermt, is er dit jaar een campagnespot waarin de hit ‘It’s My Life’ uit 1992 van Dr. Alban centraal staat.
Tijdens de video die via sociale media verspreid wordt, zien we 3 kameraden die met de wagen terugkeren van een partijtje voetbal. Onderweg komen ze alle mogelijke soorten weggebruikers tegen die allemaal de bekende song zingen. Op die manier benadrukken ze dat ieder leven waardevol is en beschermd wordt door BOB.
Affichage langs de autosnelwegen
Langs de Vlaamse en Waalse autosnelwegen zullen er affiches met de campagneslogan te zien zijn. Met de extra baseline wordt nog eens het uitgangspunt van BOB in de verf gezet: wie rijdt, drinkt niet.
Carrefour zet alcoholvrije dranken extra in de kijker
BOB zou een evidentie moeten zijn die zich dagelijks in je leven manifesteert. Warenhuisketen Carrefour draagt daarom op de digitale schermen in hun winkels de BOB-communicatie verder uit. Ze leveren een extra inspanning door bij de drankenrayons BOB-affiches te plaatsen bij de alcoholvrije alternatieven. Op die manier wordt BOB dé referentie voor alcoholvrije dranken. Het assortiment van lekkere alcoholvrije bieren is de laatste jaren fors toegenomen.
Extra controles vanaf 25 november
De lokale en federale politie zijn ook deze campagne weer trouw op post om in heel het land controles uit te voeren. Tussen vrijdag 25 november tot eind januari wordt extra gecontroleerd op rijden onder invloed. Zowel tijdens het komende WK-voetbal als tijdens de volledige eindejaarsperiode mogen bestuurders zich op elk moment van de dag en op elke locatie verwachten aan mogelijke controles.
Georges Gilkinet, federaal minister van Mobiliteit: “Als beleidsmakers zetten we hoog in op de strijd tegen alcohol achter het stuur, een belangrijk punt uit ons Federaal Plan voor Verkeersveiligheid. Tegelijkertijd moeten we ook werken aan een mentaliteitswijzing, want net als overdreven snelheid, gsm’s achter het stuur of drugs is alcohol in België elk jaar een belangrijke killer in het verkeer. Op het juiste moment moeten we daarom ook elk Bob zijn. Het enige dat je mag gebruiken als je rijdt, is je stuur”.
Annelies Verlinden, minister van Binnenlandse Zaken: “De cijfers bewijzen het: de BOB-campagne blijft hard nodig. Nog te veel bestuurders rijden onder invloed van alcohol. Dat is een slag in het gezicht van iedereen die slachtoffer werd van een verkeersongeval waarvan alcohol de oorzaak was. Of nog, van mensen die een geliefde verloren in zo’n ongeval. En dus zet de politie de alcoholcontroles verder. Het ultiem doel is om het aantal bestuurders die positief blazen te reduceren tot nul, en een verkeersveilige situatie te creëren voor alle weggebruikers”.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters:“Rijden onder invloed van alcohol of andere middelen is per definitie onverantwoord. Wie in een roes achter het stuur kruipt, is niet alleen een gevaar voor zichzelf maar ook voor anderen. Vanuit Vlaanderen zetten we volop onze schouders onder deze BOB-campagne tegen rijden onder invloed van alcohol. Sensibilisering, maar ook controles zijn noodzakelijk om een duidelijk signaal te geven dat rijden onder invloed nooit kan en niet getolereerd wordt”.
Hein Lannoy, CEO Assuralia: “Drinken en rijden gaan nooit samen, ook niet wanneer je bij voorbeeld terugkomt van je sportclub. Om de negatieve trend inzake verkeersveiligheid te kunnen ombuigen moeten we met z’n allen dit principe veel rigoureuzer gaan toepassen. Een houding promoten die levens redt in het verkeer, daar werken de verzekeraars graag aan mee”.
Krishan Maudgal, directeur Belgische Brouwers: “Sinds 1995 is vzw Belgische Brouwers mede-oprichter - en trouwe partner - van BOB vanuit haar maatschappelijk engagement dat alcohol drinken en rijden niet samengaan. De alombekende oorwurm ‘It’s my life’ van deze eindejaarscampagne vormt het conceptueel kader voor de transitie die BOB wil maken. De boodschap zal zich focussen op ACT BOB vanuit een ‘always-on’ benadering wat een actieve participatie impliceert. ACT BOB moet als metafoor gezien worden voor alle Belgen om op een veilige manier deel te nemen aan het verkeer. Als BOB bescherm je meer levens dan je denkt“.