Vias instituut, kenniscentrum voor gedragsverandering

Founding Father van BOB

Vias institute, tot voor kort het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV), werd in 1986 opgericht door de Belgische regering. Sinds 2016 is het volledig onafhankelijk.

Vias institute zet zijn knowhow in voor een betere verkeersveiligheid. Zo ken je het instituut als de drijvende kracht achter de sensibiliserende BOB-campagnes tegen alcohol in het verkeer. Voortaan behoren de verbetering van de mobiliteit en maatschappelijke veiligheid evenzeer tot het werkdomein van het instituut.

Als onafhankelijk en multidisciplinair Belgisch kenniscentrum wil Vias institute zijn kennis delen en zijn ervaring zo breed mogelijk inzetten vanuit een geïntegreerde en innovatieve aanpak. Zo kan het oplossingen aanreiken voor wetgevende, (infra)structurele, technologische en sociale problemen op lokaal, nationaal én internationaal niveau.

BOB, een internationaal icoon

Omdat Vias institute voortdurend de problematiek van onveilig gedrag blijft onderzoeken, heeft het een unieke kennis opgebouwd. Het past die kennis ook toe om zijn sensibiliseringsacties continu te verbeteren.

Op het vlak van sensibilisering over rijden onder invloed is BOB van 1995 tot nu uitgegroeid tot een internationaal merkicoon en ‘best practice’ bij uitstek. 

In zijn oorspronkelijke betekenis staat BOB voor ‘de persoon die niet drinkt als hij moet rijden’. Vandaag wordt BOB ruimer gezien als de weloverwogen keuze om ‘zich vooraf te organiseren voor de terugkeer’, zodat je vrienden, familie en jijzelf … veilig thuis geraken.

Het BOB-concept blijft de positieve waardering van het gewenste gedrag benadrukken. Dat doet het met de intussen alom gekende BOB-sleutelhanger als symbolische beloning voor wie negatief blaast. De bijhorende communicatieaanpak is enthousiasmerend en niet-belerend, en dat werpt duidelijk zijn vruchten af.

Onmisbare partners

Om het probleem van rijden onder invloed efficiënt aan te pakken, voegt Vias institute jaar na jaar extra accenten aan de BOB-campagnes toe en breidt het zijn netwerk van BOB-partners geleidelijk uit.

Zo vestigt Vias institute meer dan ooit de aandacht op het feit dat je best voor het uitgaan de terugrit al plant en organiseert. Het brengt die boodschap op het moment dat je op stap bent, dankzij de samenwerking met talrijke sectororganisaties voor de horeca, de taxi- en openbaarvervoersmaatschappijen, de drankencentrales, en zoveel meer.

Met de regionalisatie van een aantal bevoegdheden inzake verkeersveiligheid kreeg Vias institute er nieuwe onmisbare partners bij. Dankzij de samenwerking tussen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, het Vlaams Gewest, het Waals Gewest en de federale overheid spelen de BOB-campagnes in op zowel de nationale als regionale sensibiliseringsnoden bij de bevolking. Ook de grote betrokkenheid van de lokale actoren die zich inzetten voor het stedelijke en gemeentelijke preventiebeleid zorgt voor een nog betere verankering van BOB op lokaal niveau.